Hem » Tidiga reflexer

Tidiga reflexer

  • Haas effekten
    Helmut Haas har visat att vår hörsel lade ihop ljudintensiteter med korta intervaller. Örat samlar helt enkelt ihop alla reflexer som kommer till örat inom 50 msek, efter den direkta signalen, och fogar samman dem till en enda signal. Detta ger intryck av att refexerna kommer från själva ljudkällan eller helt enkelt är en del av ljudkällans ursprungliga signal. Den samlade signalprodukten upplevs ligga i en högre ljudnivå.

    Ögonen har en liknade effekt som används vid ex.vis filmskapande. Bilder som visas inom 62 msek intervall förmår vi inte att hålla isär, dvs vi ser en film utan hack.

    Sammanslagningen av tidiga reflexer sker bäst inom 20-30 msek medan man börjar förnimma en tidsskillnad (eko) från tidigast 40 msek skillnad. Efter 50 msek börjar man höra tidsskillnaden, det varierar dock mellan olika personer.

    Haas upptäckte vidare att inom 5 – 35 msek fördröjning var det möjligt att höja nivån upp till 10 dB på det fördröjda ljudet innan det upplevs som en tidsskillnad.

    Alltså, i ett rum kommer all reflekterad ljudenergi som faller på örat kortare än 50 msek att integreras och upplevas som förstärkt direktljud.

  • Riktningsbestämning av tidiga reflexer
    Forskare har funnit att en kort fördröjning på mindre än 1 msek mellan ankomsttiden till öronen räcker för att klara en riktningsbestämning.
  • Millisekund och avstånd
    På 1 msek hinner ljudet 0,34 meter
    På 20 msek hinner ljudet 6,80 meter
    På 30 msek hinner ljudet 10,20 meter
    På 40 msek hinner ljudet 13,60 meter
    På 50 msek hinner ljudet 17,00 meter
  • Summa summarum
    Om musiken är inspelad med hörbara reflexer, vilket är vanligast, och detta sedan skall spelas upp och låta som i inspelningslokalen bör det alltså inte finnas möjlighet till reflexer som är längre än runt 40 msek. Med andra ord kan man då säga att det inte är någon fördel med för stort lyssningsrum.
    Spelar man upp inspelad musik i ett rum som är mycket stort kommer örat att uppfatta en del av musiken som eko. Ökar man på rummets storlek efter hand kommer man till slut inte att höra ursprungsmusiken för all eko.
    Skall man spela inspelad musik i stort rum bör med andra ord rummet dämpas ordentligt.

    Det finns också olika teorier om att dämpa bort vissa tidiga reflexer för att uppnå den önskade ljudkaraktären. Stig Carlsson (carlssonhögtalaren, Kolboxen osv) utvecklade en variant av sådana högtalare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.  Lär dig mer