Extrudera ett objekt – E

Extrude – Blender manual

Välj Edit Mode:

Extrude drar ut eller trycker in en yta (Face) på ett objekt och inget annat.
Markera ytan, kanten eller punkten som skall dras ut eller tryckas in. Här fungerar kortkommandona lite annorlunda än med Grab. Första gången efter att en yta markerats:

Använd kortkommando E (motsvarar normalt E+Z) för att extrudera rakt upp
eller
Använd kortkommando E+Z för att extrudera på frihand
eller
Använd kortkommando E+X
eller
Använd kortkommando E+Y
eller
Använd kortkommando E+Z för att gå tillbaka till att extrudera rakt upp efter att någon av ovanstående använts

 

För att visa hur det fungerar på olika ytor delar jag upp översta ytan i 4 delar:

 

Markera önskad yta (går att markera kant, eller punkt också):

 

Använd kortkommandot E (E+Z är dra på frihand första gången men andra gången är det rakt upp) för att extrudera ytan uppåt, klicka sedan på arbetsytan för att låsa extruderingen. Man ser att sidorna bredvid inte berörs:

 

Om man gör samma sak med en punkt (Vertex) ser det ut så här. Man ser att sidorna bredvid inte påverkas:

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.  Lär dig mer